Hvis virksomheten er rammet av dataangrep, har dere som regel behov for akutt hjelp.
Vårt hendelseshåndteringsteam sørger for at dere begrenser skadene så raskt og så mye som mulig.
Hendelseshåndtering består både av akutt hjelp dersom du er blitt hacket, men også forebyggende tiltak. Ved å utveksle informasjon på forhånd, er vi i stand til å drastisk redusere tiden det normalt vil ta å få oversikt over en hendelse. Vi jobber aktivt for å etablere proaktiv sikkerhet ved ulike aktiviteter.
Netsecuritys hendelseshåndteringsteam består av høyt sertifiserte og erfarne sikkerhetskonsulenter. Vi er spesialiserte på å hjelpe virksomheter med å komme raskest mulig tilbake til normal forretningsdrift, med lavest mulig kostnader.
Alarmtelefon 24/7/365
Avtale med 2 timers responstid
Et hendelseshåndteringsteam som er godkjent av NSM
Et team skreddersydd ditt behov og din hendelse
Tilgang til sikkerhetskompetanse
Hjelper med å identifisere tiltak etter en sikkerhetshendelse
Netsecurity inngår i Nasjonal Sikkerhetsmyndighets godkjennelsesordning for hendelseshåndtering.
Om godkjenningsordningen skriver NSM at «NSM har stilt strenge, men relevante krav til de som ønsker å søke på ordningen. Søkerne må ikke bare dokumentere at de rent teknisk sett kan håndtere en hendelse, men de må tilfredsstille definerte krav på ni ulike områder innen hendelseshåndtering. Dette omfatter områder som blant annet organisasjon, prosess, kompetanse, verktøy og rapportering».
Vi følger alltid en forutsigbar og kvalitetssikret prosedyre:
Hendelseshåndtering involverer både akutt intervensjon ved sikkerhetshendelser, som dataangrep, og forebyggende tiltak for å minimere risikoen for fremtidige hendelser.
Hendelseshåndtering har som formål å begrense effekten av denne negative påvirkningen.
En hendelsesavtale vil gi deg hjelp i ulike faser:
Vi ser at mange har god kompetanse på egen IT-infrastruktur og klarer fint de tekniske delene av gjenoppbyggingsfasene selv.
Utfordringene kommer når man erkjenner at man er under angrep, og at man gjerne ikke har evne til å identifisere tidslinjen for angrepet. Hvordan fikk de tilgang? Hvilke systemer er berørt? Har de lagt igjen noen bakdører for å hindre at man får kastet dem ut? Når er det trygt å gjenopprette, og i hvilken rekkefølge?
Dette er områder som krever spesialkompetanse innen digital etterforskning, forensics og reverse engineering i tillegg til detaljkunnskap om hvordan angriperne opererer og hvilke verktøy de bruker.
En god sammenligning en annen type hendelse er hvis en brann oppstår. I denne situasjonen kan vi forventet at brannvesenet kommer og tar seg av slukkingen, og får kontroll på hendelsen.
Realiteten ved digitale sikkerhetshendelser at det er ingen offentlig etat som assisterer ved de første fasene.
Det er derfor Nasjonal Sikkerhetsmyndighet i sine grunnprinsipper for IKT-sikkerhet anbefaler at man som et forberedende tiltak inngår avtaler med 3.part som kan yte støtte når hendelsen er et faktum.
Uten en proaktiv hendelseshåndteringsplan, risikerer dere lengre nedetid, større økonomisk og operasjonell risiko, og mulige brudd på regulatoriske krav.
Som Netsecurity-kunde har du muligheten til å abonnere på tilgang til vårt hendelseshåndteringsteam. Du vil være garantert å få hjelp 24/7, av et erfarent og kompetent team som er godkjent i Nasjonal Sikkerhetsmyndighets kvalitetsordning for hendelseshåndtering. Vår tjeneste er satt opp for å hjelpe kundene våre følge NSMs grunnprinnsipper del 4 («Håndtere og gjenopprette»).
Vi vil lede deg gjennom håndteringen av en hendelse fra A til Å, med dypt teknisk kompetanse understøttet av et bredt fagmiljø og eksterne samarbeidspartnere. Vi vil foreslå konkrete tiltak hele veien gjennom, samtidig som vi får oversikt over tidslinjen for angrepet og ivaretar beviskjeden for ev. rettslig etterspill. Din egen IT-organisasjon kjenner deres infrastruktur best, så vi gir råd og anbefalinger til tiltak som skal implementeres til riktig tid.
Vi sørger for at man får oversikt over hendelsen, og bruker vår ekspertise til å finne ut initiell angrepsvektor, hva angriper prøve og oppnå, hvor langt de er kommet, og om mulig hvem de er.
Vi kan også tilby et sett forberedende aktiviteter skreddersydde for å gjøre din virksomhet mer motstandsdyktig for slike hendelser.
Ved å utveksle informasjon på forhånd, er vi i stand til å drastisk redusere tiden det normalt vil ta å få oversikt over en hendelse. Vi jobber aktivt for å etablere proaktiv sikkerhet ved ulike aktiviteter.
Virksomheter som er forberedt, stiller mye sterkere ved et cyberangrep. Det innebærer både å ha klare rutiner på hva de skal gjøre, og har øvd på forhånd.
Les også: Nasjonal Sikkerhetsmyndighets råd ved digitale angrep.