Phishing-eposter er falske eposter som er utformet for å lure mottakeren til å gi fra seg sensitiv informasjon, for eksempel brukernavn og passord, kredittkortinformasjon eller andre personlige opplysninger. De kan også inneholde skadelig programvare som kan infisere enheter eller nettverk.
Microsofts email-filtre fanger ikke opp alle phishing-angrep. Bedrifter blir stadig utsatt for phishing-angrep, og disse er tidkrevende å respondere på – samtidig som de kan lede til kompromitterte brukere – og være første ledd i større angrep.
Bedriftens ansatte varsler phishing-forsøk ved å bruke "Report Message"-knappen i Outlook.
Netsecurity mottar eposten som en alarm, og undersøker hvorvidt eposten er skadelig med automasjon og manuell analyse.
Vi sjekker om andre i bedriften har mottatt samme epost, hvilke ansatte som har besøkt epostens lenker samt hvem som har lastet ned eventuelle vedlegg.
Eposten slettes fra alle mottakeres innboks, vedlegg slettes, endepunkt scannes for skadevare og brukere kan bli logget ut samt få passordet sitt resatt.
Jens Elmholt Birkeland