Skip to main content

Generelle vilkår - tjenester, produkter og konsulenttjenester

1. Generelt

1.1         Disse vilkår ("Generelle Vilkår") kommer til anvendelse mellom den kunden ("Kunden") som er navngitt i tilbudet ("Tilbudet") og / eller avtalen ("Avtalen") og Netsecurity AS ("Netsecurity").

1.2         Disse Generelle Vilkår er å anse som en integrert del av Avtalen og gjelder for Netsecuritys leveranse av den tjeneste, produkt eller konsulenttjeneste som er beskrevet nærmere i Tilbudet eller Avtalen. De følgende vilkår gjelder for både leveranser av "software as a service" (SaaS)-tjenester ("Tjenesten"), og for leveranse av. Produkter ("Produkter"), lisenser, supporttjenester og konsulenttjenester ("Konsulenttjenester"). I punktene nedenfor vil både generelle og mer spesielle vilkår tilknyttet de ulike leveransene være nærmere spesifisert.

1.3         Ved å inngå kundeforhold med Netsecurity godtar Kunden disse Generelle Vilkårene, samt eventuelle, til enhver tid gjeldende Tredjepartsvilkår. Den som har akseptert eller undertegnet Avtalen på vegne av Kunden innestår for at vedkommende har rettslig kompetanse til å inngå kundeforhold på vegne av Kunden.

1.4         Netsecurity forbeholder seg retten til å endre de til enhver tid gjeldende Generelle Vilkår og endrede vilkår vil til enhver tid være tilgjengelig på nett. Endringer av betydning for leveransen, Netsecuritys eller Kundens plikter og rettigheter vil bli varslet. Enhver fortsatt bruk av Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten vil utgjøre et bindende samtykke til de endrede Generelle Vilkårene.

1.5         Kundeforholdet gjelder fra og med startdato angitt i Tilbudet eller Avtalen og frem til Avtalens opphør i henhold til kapittel 7.

2. Lisens og bruk av tjenester og produkter

2.1       På de vilkår som følger av disse Generelle Vilkår gir Netsecurity herved Kunden en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar, gjenkallelig, tidsbegrenset lisens til å bruke tjenesten ("Tjenesten") eller Produktet ("Lisensen"). Lisensen omfatter de rettigheter som er nødvendig for at Kunden skal kunne utnytte Tjenesten eller Produktet som avtalt.

2.2  Rettigheter gitt under disse Generelle Vilkår er betinget av at Kunden overholder alle sine forpliktelser etter de Generelle Vilkårene samt Tilbudet eller eventuell Avtale. Kunden kan ikke i noe tilfelle overdra rettigheter til Lisensen eller på annen måte gi tilgang til eller rett til å bruke lisensen til tredjeparter, uten Netsecuritys skriftlige samtykke.

2.3         Hvis kunden benytter Netsecurity kundeportal (portal.netsecurity.no) bekrefter Kunden at de opplysninger som er oppgitt til Netsecurity for registrering av brukerkonto er korrekt og oppdatert til enhver tid. Kunden skal selv sørge for å holde sin brukerkonto og brukerinformasjon sikker. Dersom Kunden har grunn til å tro at brukerkontoen ikke lenger er sikker, skal Kunden melde ifra til Netsecurity så snart som mulig på support@netsecurity.no.

2.4         Netsecurity har rett til å foreta tekniske, funksjonelle eller andre endringer i Produktet eller Tjenesten som anses hensiktsmessig for å sikre et best mulig sikkerhetsnivå for Kunden.

3. Tredjepartsleverandører

3.1         Som ledd i leveringen av Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten kan Netsecurity benytte seg av ulike underleverandører. I visse tilfeller vil underleverandørene stille krav til at Kunden undertegner særlige tredjepartsvilkår ("Tredjepartsvilkår"). Tredjepartsvilkårene vil ha forrang. Ved å inngå kundeforhold med Netsecurity godtar Kunden disse særlige Tredjepartsvilkårene.

3.2         Dersom Netsecurity sine leverandører foretar endringer, forbedringer eller tilpasninger i sine tjenester, produkter eller vilkår levert til Netsecurity, har Netsecurity til enhver tid rett til, etter rimelig forvarsel, å foreta tilsvarende endringer, forbedringer eller tilpasninger i Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten og de Generelle Vilkår og overfor sine Kunder.

3.3         Dersom Netsecuritys leverandører av ulike årsaker ikke lenger kan levere de enkelte innsatsfaktorene som inngår i Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten skal Netsecurity ha rett til å erstatte leverandørenes innsatsfaktorer med tilsvarende innsatsfaktorer av samme kvalitet levert av en annen leverandør. Manglende leveranse av innsatsfaktorer som skyldes forhold på leverandørens side skal ikke anses som mislighold etter disse Generelle Vilkår.

3.4         Enkelte underleverandører vil i noen tilfeller ha en rett til å tre inn i avtaleforholdet mellom Netsecurity og Kunden for å håndheve sine rettigheter i forbindelse med leveransen av den respektive innsatsfaktor. Ved å akseptere de Generelle Vilkårene til Netsecurity, aksepterer også Kunden at Netsecuritys underleverandører vil kunne ha en slik inntredelsesrett.

4. Spesielle vilkår for Tjenester: Tjenestenivå (SLA) og support

4.1         Tjenestenivå. Tjenestenivå for den enkelte tjeneste er angitt i Tjenestebeskrivelsen for det aktuelle tjenesten eller Avtalen med Kunden.

4.2         Support. Dersom Partene har avtalt support- og vedlikeholdstjenester skal Netsecurity levere sine Tjenester i henhold til vilkår for Support og Vedlikehold som angitt i Tjenestebeskrivelsen for Support eller Avtalen med Kunden. Netsecurity forbeholder seg retten til å kunne endre disse vilkårene til enhver tid, jf. punkt 1.4.

5. Betaling

5.1         Kunden skal betale for Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten i henhold til Netsecuritys til enhver tid gjeldende prisbetingelser.

5.2         I tillegg til de til enhver tid gjeldende prisbetingelser gjelder følgende: Ved avtalt overtidsarbeid i tidsrommet 17.00-21.00 for alminnelige arbeidsdager tilkommer et påslag på 50 % av normal timegodtgjørelse. Avtalt overtidsarbeid på øvrige tidspunkt tilkommer et påslag på 100 % av normal timegodtgjørelse. Ved avtalt overtidsarbeid på offentlige helligdager tilkommer et påslag på 100%. Eventuell kjøretid belastes med en lavere timesats. Reise, diett og eventuelle andre reisekostnader vil bli belastet etter statens satser.

5.3         Alle priser og avgifter som Kunden plikter å betale for Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten skal betales innen tretti (30) dager fra Netsecurity har utstedt en faktura.

5.4         Netsecurity kan foreta prisjusteringer ved hvert årsskifte tilsvarende økningen i Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (hovedindeks), første gang med utgangspunkt i indeksen for den måned Avtalen ble signert. Netsecurity har rett til å foreta enhver prisjustering for sitt Produkt, Tjeneste eller Konsulenttjeneste etter utløp av avtaleperioden eller ved fornyelse av Avtalen etter punkt 7.

5.5         Netsecurity kan foreta prisjusteringer overfor Kunden i den utstrekning regler eller vedtak for offentlige avgifter endres med virkning for Netsecuritys vederlag eller kostnader. Netsecurity skal i et slikt tilfelle varsle Kunden om dette. Prisendringene må dokumenteres og gjelder fra Kundens mottak av varsel om prisendringene.

5.6         Dersom Netsecurity sine leverandører foretar prisjusteringer i produktene eller tjenestene de leverer til Netsecurity, har Netsecurity til enhver tid rett til å foreta tilsvarende prisjusteringer overfor Kunden. Det samme gjelder dersom større endringer i valutakurs medfører økte priser fra leverandører.  

5.7         Dersom Kunden ikke betaler i samsvar med punkt 5.3, vil det bli utstedt inkassovarsel med ny forfallsdato. Ved forsinket betaling vil Netsecurity kunne kreve dekket omkostninger og renter etter inkassoloven, forsinkelsesrenteloven og annen gjeldende lovgivning.

5.8         Manglende betaling skal alltid regnes som vesentlig mislighold fra Kundens side i tråd med punkt 7.5. Netsecurity har blant annet rett til å stanse levering av Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten ved manglende betaling, og forbeholder seg retten til å gjøre dette uten forvarsel dersom Kunden ikke betaler etter første gangs betalingsanmodning med 30 dagers betalingsfrist.

6. Personvern

6.1         Netsecurity vil kunne behandle personopplysninger som blir tilgjengeliggjort gjennom leveranser i henhold til Avtalen. Dette vil typisk være personopplysninger slik som kontaktinfo, brukernavn og innloggingsdetaljer, øvrig personalia, arbeidsgiver og stillingsinformasjon. Netsecurity er databehandler for denne typen behandling av personopplysninger, og Netsecurity og Kunden vil i slike tilfeller inngå en Databehandleravtale.

6.2         Netsecurity vil også kunne behandle personopplysninger som innhentes direkte fra Netsecuritys kunder og leverandører (dvs. opplysninger om kontaktpersoner i kommersielle avtaler). I slike tilfeller vil Netsecurity være behandlingsansvarlig. Netsecurity vil til enhver tid behandle Kundens personopplysninger i samsvar med den generelle personvernerklæringen https://www.netsecurity.no/personvernerklaring, de særlige personvernsvilkår som gjelder for Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten på (se egne Tjenestevilkår) og gjeldende lovgivning. Netsecurity sin personvernerklæring anses som en integrert del av Generelle Vilkårene.

7. Varighet og opphør

7.1         Avtaler vedrørende Konsulenttjenester eller Produkter, hvor det er avtalt leveranse av et konkret resultat, løper til det avtalte resultatet er levert.

7.2         Varigheten av Avtaler om løpende Konsulenttjenester eller leveranse av Produkter følger av Tilbudet eller Avtalen med Kunden.

7.3         Varigheten av avtaler om leveranse av Tjenester følger av Tilbudet eller øvrig Avtale.

7.4         For løpende avtaler vil Netsecurity automatisk fornye og utstede en faktura til Kunden tretti (30) dager før forfallsdato, hvis ikke Avtalen sies opp i henhold til punkt 7.5 i disse Generelle Vilkår. Kundeforholdet hos Netsecurity kan avsluttes når Kunden ønsker, men vil som et minimum løpe ut bindingstiden i Avtalen. Netsecurity kan si opp avtalen med 3 måneders varsel før fornyelsestidspunktet.

7.5         Dersom Kunden ønsker å gå fra Avtalen før bindingstiden er utløpt, plikter Kunden å betale et gebyr som tilsvarer det resterende terminbeløpet. Dette innebærer at hvis det for eksempel gjenstår 3 måneder av bindingstiden når Kunden sier opp, eller det er 6 måneder til det avtalte resultat skulle leveres, vil Kunden måtte betale et gebyr tilsvarende de resterende måneders avtalte vederlag. I tilfeller hvor det foreligger en tidsplan skal denne utgjøre utgangspunktet for beregning av den gjenstående perioden, hensyntatt foreløpig fremgang, partenes korrespondanse, og hvorvidt det var rimelig å forvente at resultatet ville vært levert i henhold til tidsplanen.

7.6         Netsecurity har rett til å stenge Kundens tilgang til Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten og velge å si opp Avtalen med umiddelbar virkning, dersom Kunden vesentlig misligholder Avtalen. Ethvert ansvar som påligger Netsecurity etter Avtalen, i den utstrekning det er mulig i henhold til gjeldende lovgivning, vil i sin helhet opphøre.

8. Særskilt om leveranse av produkter og/eller konsulenttjenester

8.1         Produkter

8.1.1     Det leverte produkt skal samsvare med de krav til art, mengde, kvalitet, egenskaper og annet som er avtalt med Kunden i Tilbudet eller Avtalen. Netsecurity garanterer ikke for leveranser som er avhengig av tredjepart, eller forhold utover det avtalte.

8.2         Konsulenttjenester

8.2.1     I tilfeller hvor det er avtalt leveranse av et konkret resultat, vil Netsecurity gjøre sitt beste for at det leverte produkt i all hovedsak samsvarer med avtalte resultat. Kunden er imidlertid innforstått med at resultatet ikke nødvendigvis er feilfritt, og kan være gjenstand for forbedringer. Avtalen innebærer ingen resultatforpliktelse for Netsecurity.

8.2.2     Dersom det leverte resultat ikke samsvarer med ovennevnte, skal Netsecurity rette de konstaterte mangler for egen regning, så lenge Kunden melder fra om et eventuelt avvik innen en (1) måned etter leveransen. Enhver endring utover dette skal skje etter gjeldende satser for Konsulenttjenestene.

8.3         For Produkter og Konsulenttjenester

8.3.1     I tilfeller hvor Produktene eller Konsulenttjenester skal leveres som en løpende tjeneste, skal gjennomføringen skje ved løpende samarbeid og etter avtale med Kunden. Netsecurity skal gjøre sitt beste for å imøtekomme Kundens behov og krav til enhver tid, i henhold til hva som er rimelig å forvente ut ifra blant annet Netsecuritys kompetanse, tilgjengelige medarbeidere og Kundens tidsperspektiv.

9. Immaterielle rettigheter

9.1         Alle immaterielle rettigheter i og til Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten som tilhører Netsecurity, samt alle forslag, ideer, forbedringer, forespørsler, tilbakemeldinger og annen informasjon fra Kunden eller annen part relatert til Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten, skal eksklusivt eies av Netsecurity.

9.2         Alle immaterielle rettigheter i og til Tjenesten, Produktet eller Konsulenttjenesten, som tilhører Netsecurity sine leverandører, skal eksklusivt eies av den enkelte leverandør.

9.3         Med immaterielle rettigheter menes blant annet: alle opphavsrettigheter, adapteringsrettigheter, rettigheter til trykking, gjengivelse, meddelelse til offentligheten, offentlige forestillinger, synkroniseringsrettigheter, rettigheter til å bli oppgitt som opphavsmann til verket/verkene, kunstnernavn, patenter, mønstre, varemerker, tjenestemerker, slagord, kommersielle symboler, logoer, andre angivelser, oppfinnelser, forretningshemmeligheter, know-how, kildekoder, objektkoder, og/eller andre immaterielle rettigheter, og applikasjoner til bruk i samme forbindelse.

9.4         Kunden må ikke bruke eller reprodusere eller tillate noen å bruke eller reprodusere varemerker eller andre handelsnavn som vises i forbindelse med Produktet, Tjenesten eller Konsulenttjenesten, uansett programinnhold og/eller materiale som er distribuert på eller i forbindelse med programmet, uten på forhånd å ha innhentet en skriftlig tillatelse fra Netsecurity.

10. Ansvar

10.1      Netsecurity fraskriver seg alt garantiansvar, herunder, men ikke begrenset til garantier om funksjonalitet, egnethet for et bestemt formål, sikkerhet, integrasjon, ytelse og nøyaktighet, underforståtte garantier som følger av lov, handelsforløp, ytelsesforløp eller brudd på tredjeparters immaterielle rettigheter.

10.2      Netsecurity er ikke ansvarlig overfor Kunden for feil i Produktet, Tjenesten eller Konsulenttjenesten som skyldes Netsecurity sine leverandører. Kunden kan ikke påberope seg manglende oppfyllelse av avtalt kvalitetskrav eller tjenestenivå etter leveringsdag, dersom dette skyldes feil fra Netsecuritys leverandører. Netsecurity plikter likevel å melde den aktuelle feilen til sine leverandører og holde Kunden orientert om status for feilretting.

10.3.    Erstatning for indirekte tap kan ikke kreves. Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste av enhver art, tapte besparelser, tap av data, og krav fra tredjeparter med unntak av idømt erstatningsansvar for rettsmangler. Disse begrensningene gjelder likevel ikke dersom tapet skyldes forsettlige eller grovt uaktsomme handlinger.

10.4    Netsecuritys samlede og maksimale ansvar i avtaleperioden skal ikke under noen omstendigheter overstige innbetalt lisensavgift ekskl. merverdiavgift. Erstatningsbegrensningen gjelder imidlertid ikke dersom Netsecurity har utvist grov uaktsomhet eller forsett.

10.5      Netsecurity er ikke ansvarlig for hindringer eller begrensninger som reduserer Netsecuritys tilbud til Kunden, når forholdet ligger utenfor Netsecuritys kontroll og Netsecurity ikke kunne forutse eller overvinne følgene av forholdet.

10.6   Kunden forplikter seg til å overholde sine forpliktelser etter de Generelle Vilkår i samsvar med alle gjeldende lover og forskrifter.


11. Skadesløsholdelse

11.1      Kunden godtar herved å forsvare og holde Netsecurity, deres direktører, morselskap, datterselskaper, tilknyttede selskaper, lisenstakere og leverandører, skadesløse mot ethvert krav, ansvar, skader, erstatning, tap eller utgifter (inkludert rimelige advokatutgifter) som oppstår som følge av Kundens bruk av Produktet, Tjenesten eller Konsulenttjenesten.

12. Force majeure

12.1      En part kan ikke påberope seg mislighold dersom dette skyldes forhold utenfor partens kontroll, og som parten ikke burde ha forutsett og ikke med rimelighet kan forventes å overvinne. Dersom et slikt forhold oppstår, skal parten straks han blir oppmerksom på det informere den andre hvilke konsekvenser dette får, og om mulig hvor lenge parten vil være ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser. Straks forholdet har opphørt, skal parten ta alle rimelige skritt for å begrense ulempen for den andre.

13. LovValg og verneting

13.1      Avtalen er underlagt norsk lov.

13.2      Tvister mellom Kunden og Netsecurity skal søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke fører frem, kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler med Oslo tingrett som verneting.

14. Markedsføring

14.1     Netsecurity og Kunden kan gi offentlige kunngjøringer, herunder, men ikke begrenset til, pressemeldinger og andre kunngjøringer i media, om Avtalens eksistens og forholdet mellom partene. Alle offentlige kunngjøringer fra den ene part vedrørende denne Avtalen, er betinget av skriftlig forhåndsgodkjennelse av Kunde og Netsecurity, og samtykke kan ikke tilbakeholdes uten rimelig grunn. Partene vil gjøre rimelig innsats for å vurdere og samtykke offentlige kunngjøringer innen tre (3) dager fra innlevering.

15. Kommunikasjon og kontaktinfo

15.1      Kommunikasjon, markedsføring, varsler eller andre hevendelser fra Netsecurity til Kunden vil foregå elektronisk med utgangspunkt i de opplysninger som er registrert i Kundens brukerkonto, og skal anses levert så snart melding er oversendt til Kunden.

15.2      Netsecurity kan nås på følgende måte:

Netsecurity AS

Drammensveien 288, 0283 Oslo

post@netsecurity.no

faktura@netsecurity.no

Tlf. 95 55 15 15 

Oslo

Drammensveien 288

0283 Oslo

 

Bergen

Sandviksbodene 1

5035 Bergen

Stavanger

Kanalsletta 4

4033 Stavanger

Grimstad

Bark Silas vei 5

4876 Grimstad

Kristiansand

Dronningens gt 12

4610 Kristiansand

Stockholm

Kammakargatan 22

111 40 Stockholm